Be

trained

Leer effectief omgaan met laaggeletterden en bereik zo iedereen

Maak kennis met het B5-model van Behaviour Club en met Taal voor allemaal

Ongeveer 1 op de 7 volwassenen in Nederland is laaggeletterd.
Grote kans dus dat ook jouw organisatie te maken heeft met laaggeletterden in je klantengroep (huurders, inwoners, klanten, enz.). Hoe ga je als organisatie effectief met deze groep om?

Dat leer je in de 2-daagse training die we aanbieden samen met Taal voor Allemaal.
Je leert ons B5-model toepassen om jouw klanten met laaggeletterdheid beter te bedienen.
Dit model beschrijft de 5 belangrijkste uitdagingen bij de omgang met laaggeletterden. Dat zijn: bereiken, begrijpen, beïnvloeden, bekwaamheid en beleid.

Voor iedere uitdaging krijg je praktische tips. Je leert niet alleen wát werkt, maar ook waaróm het werkt. Je gaat tips toepassen, met name bij uitdaging 2: Begrijpen.
Je gaat actief aan de slag met (eigen) communicatiemiddelen en leert begrijpelijk(er) te schrijven, beter beeld te kiezen en afwegingen te maken wat betreft ontwerp. Het gaat in deze training ook over het doseren van informatie, vertrekken vanuit klantperspectief en het bieden van structuur.

Na deze training kun je de geleerde inzichten en handvatten vertalen naar een strategie voor je eigen organisatie om zo iedereen goed te bedienen, dus ook de klanten met laaggeletterdheid.

Programma

De  training bestaat uit 2 volle dagen. Het tijdschema ziet er voor beide dagen als volgt uit: 

Inloop:                9.00- 9.30 uur
Dagdeel 1:         9.30-12.30 uur
Lunch:                12.30-13.30 uur
Dagdeel 2:        13.30-16.30 uur
Borrel:                16.30-17.00 uur

Dagdeel 1: laaggeletterden begrijpen en een inclusieve strategie

  • Kennismaking en uitleg trainingsdagen
  • Wat is laaggeletterdheid?
  • Laaggeletterden begrijpen: kenmerken, gedrag, emoties, coping
  • Ervaringsverhalen
  • Uitdagingen binnen jouw organisatie bij de omgang met laaggeletterden
  • B5-model: uitdagingen en tips voor een meer inclusieve strategie
  • Inclusieve strategie opstellen: hoe kan jouw organisatie meer inclusief opereren en communiceren?

Dagdeel 2: Begrijpelijk communiceren

  • Hoe lezen en begrijpen we?
  • De risico’s op miscommunicatie bij ontvanger en zender
  • De nadelen van onbegrijpelijke communicatie
  • Taal voor allemaal kan helpen
  • Een goede voorbereiding is het halve werk
  • Richtlijnen voor schrijven in Taal voor allemaal
  • Oefenen met schrijven
  • Opdracht: maak je eigen tekst begrijpelijk(er); feedback bespreken op 10 maart, dagdeel 2

Dagdeel 1: begrijpelijk beeld, treffende tekens en duidelijk design

  • Hoe werkt je perceptie en wanneer is iets zichtbaar?
  • Betekenisgeving van beeld: hoe werkt dat?
  • Richtlijnen voor het gebruik van begrijpelijk beeld
  • Tekens: wat zijn iconen en symbolen?
  • Richtlijnen voor het gebruik van treffende tekens; wanneer gebruik je wat?
  • Aandachtspunten voor duidelijk design: snoeien, hiërarchie, doseren en categoriseren.
  • Kleurenpsychologie en het gebruik van de juiste lettertypes
  • Voorbeelden: brieven, websites en brochures analyseren en evalueren op het gebruik van beeld, tekens en design

Dagdeel 2: Oefening baart kunst en het belang van testen

  • Feedback op de schrijfopdracht
  • Online teksten zijn anders dan op papier: digitale informatie en begrijpelijkheid
  • Herkennen van valkuilen bij schrijven
  • Het belang van testen
  • Begrip en acceptatie
  • Testonderdelen bij Taal voor allemaal
  • Begrijpelijke communicatie doet ertoe
  • Ja maar… omgaan met weerstand
  • Terugkoppeling naar het B5-model
  • Afsluiting en evaluatie

Aanmelden

Ik meld mij aan voor de training op vrijdag 24 februari en vrijdag 10 maart

Je ontvangt van ons een factuur voor de betaling. Wanneer je werkgever je training of opleiding betaalt, plaats dan eventuele gegevens die graag op de factuur wilt hebben (zoals PO-nummers) in het opmerkingenveld. We kijken er enorm naar uit om je op de training te zien!

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Adres*
Algemene voorwaarden - akkoord*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vragen?

Heb je een vraag over de training? Stuur een e-mail naar info@behaviourclub.nl. We denken graag met je mee.

DOWnLOAD

Meer info over dit onderwerp? Lees hier het gratis whitepaper Communicatie, Gedrag & Laaggeletterdheid”

What we learn with pleasure we never forget

Alfred Mercier –

BEHAVIOUR CLUB

PAND NOORD Meeuwenlaan 98-100 1021 JL Amsterdam

CONTACT

020 – 632 5805
info@behaviourclub.nl

Een initiatief van Bureau Buhrs