Laaggeletterden beter bedienen met het b-5 model
15 praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt
1 op de 7 volwassenen in Nederland is laaggeletterd. Grote kans dus dat ook jouw organisatie te maken heeft met laaggeletterden in de doelgroep. Hoe communiceer je met hen? Hoe ga je effectief met hen om? In onze nieuwe gratis whitepaper delen we 15 tips aan de hand van het B5-model waarmee je als organisatie laaggeletterden beter kunt bedienen.
In Nederland leven ongeveer 2,5 miljoen laaggeletterden. Veel organisaties weten niet goed hoe ze effectief kunnen omgaan met deze groep. Ze laten daardoor kansen en verantwoordelijkheid liggen. Vaak is de oorzaak een gebrek aan kennis en praktische handvatten.

Uitdagingen bij het bedienen van laaggeletterden
We dichten dit ‘kennisgat’ samen met Bureau Buhrs, door de vijf belangrijkste uitdagingen bij omgaan met laaggeletterden te beschrijven. Dat zijn: bereiken, begrijpen, beïnvloeden, bekwaamheid en beleid. Deze zijn gebundeld in het B5-model om laaggeletterden beter te bedienen. Per uitdaging beschrijven we handzame tips, waar je als organisatie direct mee aan de slag kunt om laaggeletterden beter te bedienen.
Het mes snijdt zelfs aan twee kanten: laaggeletterden kunnen beter deelnemen aan de maatschappij en als organisatie bereik je je doelen efficiënter. “En daar dragen de zusterorganisaties Behaviour Club en Bureau Buhrs graag aan bij.”, zegt Michel Buhrs, directeur van beide organisaties. “Hoe fijn is het om werk en een goed doel te combineren. Om zo de wereld een stukje beter te maken. Voor zowel organisaties als laaggeletterden. En zo denk ik er niet alleen over, al mijn collega’s gelukkig ook!”.
De belangrijkste tips
Tips om laaggeletterden te beter te bedienen zijn bijvoorbeeld om communicatiemiddelen zo in te zetten dat de ontvanger ze ook kan gebruiken zonder te lezen. Gebruik bijvoorbeeld een voorleesfunctie op je website of bied de mogelijkheid om te (video)bellen of langs te gaan. Maar ook het inzetten van simpel beeld, het gebruiken van een waardige toon en gewenste acties aanbieden in kleine stapjes helpen om de boodschap te begrijpelijker te maken.
Alle tips zijn tot stand gekomen door inzichten uit de gedragswetenschappen en de praktijk te combineren; de perfecte synergie. Verder zijn diverse toonaangevende organisatie geïnterviewd, waaronder Stichting Lezen en Schrijven, Stichting ABC en Taal voor allemaal.
Training voor organisaties
Meer weten na het lezen van de whitepaper? Samen met Taal voor allemaal bieden we een tweedaagse training aan. Daarin duiken we dieper in de tips en het B5-model, leer je laaggeletterden beter begrijpen en de tips toepassen. Zo kun je strategisch en praktisch beter aan de slag. De training is bedoeld voor communicatieadviseurs, -medewerkers en beleidsadviseurs die laaggeletterden beter willen bedienen.

BEHAVIOUR CLUB
PAND NOORD Meeuwenlaan 98-100 1021 JL Amsterdam
CONTACT
020 – 632 5805
info@behaviourclub.nl
