Behavioural Insight

Waarom verdient deze nudge de titel ‘Nudge van het jaar’?
Deze nudge verdient de titel ‘Nudge van het jaar’ omdat het twijfelaars helpt zich te realiseren en actie te laten ondernemen op wat ze eigenlijk al weten: zij moeten zich laten testen op corona. In 8 eenvoudige vragen worden mensen gevraagd in hoeverre zij 1 of meer van de 8 meest voorkomende symptomen hebben. Eigenlijk weten deze twijfelaars het antwoord natuurlijk al: als ze een van de symptomen hebben, dienen zij zich te laten testen!

Op wie is de nudge gericht?
De nudge is gericht op mensen die twijfelen of zij zich moeten laten testen op corona.

Wat is het doel van de nudge?
Het doel van de nudge is dat deze twijfelaars een afspraak maken om zich te laten testen op corona.

Van welk psychologisch principe/bias maakt de nudge gebruik?
De nudge maakt gebruik van drie verschillende psychologische principes: (1) onzekerheid reduceren: zekerheid bieden dat je je inderdaad moet laten testen als je 1 of meer van deze symptomen hebt, (2) vereenvoudigen: in plaats van alle symptomen te lezen en af te wegen, vul je 8 eenvoudige vragen in, (3) persoonlijke feedback: de resultaten zijn op jouw persoonlijk van toepassing, waardoor het extra waarde heeft voor de ontvanger.

Waar heeft de nudge plaatsgevonden?
De nudge heeft plaatsgevonden op de website van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen/testadvies/tool-testadvies

Wanneer heeft de nudge in 2021 plaatsgevonden?
De nudge heeft plaatsgevonden van juni 2021 tot heden

Wat was het resultaat van de nudge?
In anderhalve maand tijd – van halverwege juni tot eind juli 2021 – is deze tool meer dan 100.000 keer gebruikt. Na gebruik van de tool klikken er ongeveer 24.000 mensen door om een afspraak te gaan maken om zich te laten testen.