Be
Trained
Gewenst gedrag realiseren bij mensen die laaggeletterd zijn
Ongeveer 1 op de 7 volwassenen in Nederland is laaggeletterd. En 1 van de 3 jongeren van 15 jaar loopt kans laaggeletterd van school te gaan. Dat is dus een groot probleem. Iemand die laaggeletterd is, heeft moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Iemand die laaggeletterd is, heeft ook vaak beperkte digitale vaardigheden. Grote kans dus dat ook jouw organisatie hier mee te maken heeft.
Het beter in contact zijn met mensen die laaggeletterd zijn, heeft meerdere voordelen. Ze kunnen beter meedoen in de maatschappij. Zo wordt niemand buitengesloten en werken we samen aan een inclusievere samenleving. Ook mensen zonder laaggeletterdheid profiteren van jouw aanpak. Bovendien bereik je als organisatie de doelen beter, omdat mensen die jou direct begrijpen minder fouten maken, minder vragen stellen en minder snel klachten indienen.
B5-model
Om mensen die laaggeletterd zijn, beter te kunnen bedienen, is het belangrijk om verder te kijken. Als je deze mensen niet bereikt, maakt het niet uit wat je zegt. En als mensen denken dat ze iets niet kunnen, dan is hulp handiger dan informatie geven. Maar er is meer: Ons B5-model biedt oplossingen; voor iedere uitdaging krijg je praktische tips die je meteen kunt toepassen. Zo leer je niet alleen wát werkt, maar ook waaróm het werkt. Het B5-model legt uit hoe je mensen die laaggeletterd zijn beter kunt helpen. Het model behandelt de 5 belangrijkste uitdagingen bij de omgang met laaggeletterden: Bereiken, Begrijpen, Beïnvloeden, Bekwaamheid, Beleid. We schreven een whitepaper over ons B5-model, je kunt het hier lezen.
Hoe kom en houd je contact met mensen om die laaggeletterd zijn?
Dat leer je in de 2-daagse training die Bureau Buhrs en de Behaviour Club aanbieden samen met Taal voor allemaal. We gaan in op ons B5-model, op beeldcommunicatie en op duidelijke taal. Tijdens de training ga je aan de slag met (eigen) communicatiemiddelen. Je leert hoe je duidelijker kunt schrijven, beter beeldmateriaal kunt kiezen en hoe je goede keuzes maakt voor het ontwerp.
Kortom: In onze tweedaagse training in Amsterdam Noord, krijg je voor iedere uitdaging praktische tips die je meteen kunt toepassen. Zo leer je niet alleen wát werkt, maar ook waaróm het werkt.
Wil je meer weten? Neem dan contact op met Erna van Eerden via 020 6325805 of vaneerden@bureaubuhrs.nl
3-daagse boost training gedragsverandering
Wanneer
t.b.a.
Waar
Amsterdam Noord
Tijden
Beide dagen van 9.30 tot 16.30 uur
Kosten
1250 EUR exclusief BTW, inclusief lunch
Meteen meer lezen?
In deze training leer je ons B5-model toepassen om te stimuleren dat jouw klanten met laaggeletterdheid gewenst gedrag laten zien. Je leert deze klantengroep beter te bedienen.
Helder communiceren speelt een belangrijke rol. Je gaat in de training actief aan de slag met (eigen) communicatiemiddelen en leert begrijpelijk(er) te schrijven, beter beeld te kiezen en afwegingen te maken wat betreft ontwerp.
Om gewenst gedrag te realiseren bij laaggeletterde klanten, is het slim om ook verder te kijken dan communicatie. Want als je mensen überhaupt niet bereikt, kun je roepen wat je wil. En als laaggeletterden denken iets niet te kunnen, dan is helpen handiger dan informeren. Het B5-model biedt uitkomst.
Dit model beschrijft de 5 belangrijkste uitdagingen bij de omgang met laaggeletterden. Dat zijn: bereiken, begrijpen, beïnvloeden, bekwaamheid en beleid. Voor iedere uitdaging krijg je in de training praktische tips die je leert toepassen. Je leert niet alleen wát werkt, maar ook waaróm het werkt, zodat je de tips direct in de praktijk kunt brengen.
Aan de hand van het B5-model leer je :
- Laaggeletterden beter te bereiken.
- Duidelijk te communiceren, zodat álle klanten jou begrijpen, ook laaggeletterde klanten.
- Gedragstechnieken in te zetten om laaggeletterde klanten een duwtje in de goede richting te geven: beïnvloeden.
- Communicatie en klantcontact in te richten zodat laaggeletterden zich in staat voelen om het gewenste gedrag te tonen; bekwaamheid.
- Beleid te ontwikkelen waarmee je ook laaggeletterden beter bedient.
Erna van Eerden vertelt je alles over het B5-model. Erna is senior strategisch communicatieadviseur bij Bureau Buhrs. Erna werkte eerder als docent communicatie, en weet hoe mensen in de knel kunnen komen als ze informatie niet begrijpen door haar jarenlange ervaring bij de Nationale ombudsman.
Ben van Hamersveld neemt je mee in de wereld van beeldcommunicatie. Met actuele voorbeelden vertelt hij wat werkt wel en waarom en wat werkt juist niet. Ben is docent namens de Behaviour Club en Hogeschool Leiden.
Enid Reichradt geeft je praktische tips over het inzetten van duidelijke taal. Met Enid werk je ook aan een opdracht van je eigen werk. Enid is adviseur, ontwikkelaar en trainer vanuit Taal voor allemaal.
Programma
De training bestaat uit 2 volle dagen. Het tijdschema ziet er voor beide dagen als volgt uit:
Inloop: 9.00- 9.30 uur
Dagdeel 1: 9.30-12.30 uur
Lunch: 12.30-13.30 uur
Dagdeel 2: 13.30-16.30 uur
Dagdeel 1: laaggeletterden begrijpen en een inclusieve strategie
- Kennismaking en uitleg trainingsdagen
- Wat is laaggeletterdheid?
- Laaggeletterden begrijpen: kenmerken, gedrag, emoties, coping
- Ervaringsverhalen
- Uitdagingen binnen jouw organisatie bij de omgang met laaggeletterden
- B5-model: uitdagingen en tips voor een meer inclusieve strategie
- Inclusieve strategie opstellen: hoe kan jouw organisatie meer inclusief opereren en communiceren?
Dagdeel 2: begrijpelijk communiceren
- Hoe lezen en begrijpen we?
- De risico’s op miscommunicatie bij ontvanger en zender
- De nadelen van onbegrijpelijke communicatie
- Taal voor allemaal kan helpen
- Een goede voorbereiding is het halve werk
- Richtlijnen voor schrijven in Taal voor allemaal
- Oefenen met schrijven
Dagdeel 1: begrijpelijk beeld, treffende tekens en duidelijk design
- Hoe werkt je perceptie en wanneer is iets zichtbaar?
- Betekenisgeving van beeld: hoe werkt dat?
- Richtlijnen voor het gebruik van begrijpelijk beeld
- Tekens: wat zijn iconen en symbolen?
- Richtlijnen voor het gebruik van treffende tekens; wanneer gebruik je wat?
- Aandachtspunten voor duidelijk design: snoeien, hiërarchie, doseren en categoriseren.
- Kleurenpsychologie en het gebruik van de juiste lettertypes
- Voorbeelden: brieven, websites en brochures analyseren en evalueren op het gebruik van beeld, tekens en design
Dagdeel 2: oefening baart kunst en het belang van testen
- Feedback op de schrijfopdracht
- Online teksten zijn anders dan op papier: digitale informatie en begrijpelijkheid
- Herkennen van valkuilen bij schrijven
- Het belang van testen
- Begrip en acceptatie
- Testonderdelen bij Taal voor allemaal
- Begrijpelijke communicatie doet ertoe
- Ja maar… omgaan met weerstand
- Terugkoppeling naar het B5-model
- Afsluiting en evaluatie
Inschrijven
"*" geeft vereiste velden aan